برچسب انرژی چیست؟
نوشته شده توسط : ahora

Energy Label - a compass that needs calibration - Consumer Corner
اگر کمی به جعبه و خود کالایی که قصد خرید آن را دارید دقت کنید برچسب و نشان‌های مختلفی روی آن خواهید دید. یکی از مهم‌ترین این نشان‌ها که باید مخصوصاً به هنگام خرید کالای برقی به آن دقت کنید، برچسب انرژی است. اصولاً هدف از نصب برچسب انرژی روی کالاهای مختلف، مشخص کردن میزان مصرف انرژی کالا برای مصرف‌کننده است. برچسب انرژی به‌طور معمول در ۷ رنگ برای هفت سطح که به ترتیب از حرف A تا G نام‌گذاری شده، تشکیل شده است.

هرچقدر میزان مصرف انرژی دستگاه شما کمتر باشد به حرف A نزدیک‌تر است و بازدهی بالاتری دارد؛ بنابراین سطح A بهینه‌ترین سطح مصرف انرژی و بالاترین بازدهی را نشان می‌دهد و هرچه به سمت پایین می‌رود پر مصرف‌تر می‌شود به‌طوری‌که سطح G پرمصرف‌ترین سطح انرژی است؛ اما در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، کالاهایی با برچسب انرژی A+ و A++ نیز روانه بازار شده‌اند که مصرف انرژی کمتری نیز دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنم درباره ی تفاوت مصرف انرژی a و a+ بیشتر بخوانید .

چهار بخشی اصلی یک برچسب انرژی عبارت‌اند از

در سمت راست و بالای کالاهایی که داخل کشور ما عرضه می‌شوند، علامت استاندارد ایران قرار دارد.
در زیر علامت استاندارد سطح مصرف انرژی کالای شما نمایش داده می‌شود که به‌طور معمول حرفی بین A تا G است.
موارد ذکر شده در بخش بعدی بسته به کالای شما متفاوت است، برای برچسب روی یخچال معمولاً شامل اطلاعاتی از قبیل حجم محفظه نگه‌دارنده مواد منجمد و غیر منجمد، حجم بخش یخچال و بخش فریزر دستگاه، حجم بخش یخساز یخچال، ولتاژ مناسب ورودی به دستگاه، کلاس منطقه آب و هوایی مناسب دستگاه و… است.
پایین‌ترین بخش برچسب انرژی شامل اطلاعاتی از نام برند و مدل دستگاه است که البته در بعضی موارد این بخش در بالای برچسب انرژی دیده می‌شود.

برچسب انرژی یخچال چه اطلاعاتی را در اختیار ما می‌گذارد؟
برچسب انرژی یخچال معمولاً در قسمت از بدنه یا رو درب یخچال نصب می‌شود تا توجه خریدار را به خود جلب نماید. امروزه تقریباً در تمام دنیا سازمان‌های استاندارد هر کشور قوانین سختی بر لزوم نصب برچسب انرژی مخصوصاً برای شرکت‌های تولید کننده کالاهای برقی اعمال می‌کنند. این موضوع سبب شده که رقابت زیادی میان این شرکت‌ها برای تولید محصولات بهینه‌تر و کم‌مصرف‌تر صورت بگیرید به‌طوری‌که محصولات جدید رقابتی بر روی سطح مصرف انرژی A دارند که در آن وجود علامت + در کنار این حرف و تکرار آن به معنی مصرف انرژی کمتر و بازده بالاتر است؛ اما این موضوع برای مصرف‌کننده یخچال و فریزر چرا باید اهمیت داشته باشد؟ طبق تحقیقات صورت گرفته به‌طور متوسط اخلاف یک حرف یا رتبه میان دو کالا به معنی کاهش تقریباً ۱۴ درصدی در مصرف انرژی است که اهمیت بالای این رتبه‌بندی را برای مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد.

مواردی که معمولاً در برچسب انرژی یخچال ها وجود دارد کدامند؟
مصرف انرژی یخچال که برحسب کیلووات ساعت در سال ذکر می‌شود. این مقدار را برحسب ساعت با یک محاسبه ساده می‌توانید به دست آورید. فرضاً اگر روی یخچال عدد ۵۰۰ کیلووات ذکر شده باشد یعنی اینکه در هر ساعت تقریباً بین ۶۰ تا ۷۰ وات برق مصرف می‌کند که بسیار مناسب است. البته توجه داشته باشید که میزان مصرف انرژی یخچال در طول فصول تابستان تا زمستان متفاوت است. در زمستان برق کمتری مصرف می‌شود اما در تابستان این مقدار بیشتر است.
نام شرکت سازنده و مدل یخچال
حجم نگهداری مواد غذایی غیر منجمد برحسب لیتر که مربوط به قسمت فریزر است.
حجم نگهداری مواد غذایی منجمد برحسب لیتر که مربوط به قسمت یخچال است.
کلاس منطقه آب و هوایی مناسب برای دستگاه

روش‌های صرفه‌جویی انرژی در مصرف انرژی یخچال
در ادامه چند روش ساده برای کاهش مصرف برق یخچال فریزر را اشاره خواهیم کرد:

همان‌طور که ذکر شد بهتر است به هنگام خرید یخچال فریزر و مردد بودن بین دو مدل مشابه حتماً مدلی که مصرف انرژی کمتری از آن روی برچسب انرژی یخچال درج شده تهیه کنید.
اندازه و ابعاد یخچال اهمیت بالایی دارد. بسیار دیده‌ایم که زوج‌های جوان به دلایل غیرقابل قبول سعی در خرید یخچال های بزرگ دارند در حالی که در چند سال اول زندگی خود نیازی به یخچال با این حجم ندارند، این موضوع علاوه بر اتلاف هزینه بیشتر برای خرید دستگاه اتلاف انرژی برق بیشتر را نیز در آینده برای شما خواهد داشت.
میزان باز و بسته کردن یخچال را کم کنید. اگر بچه کوچک دارید که این موضوع را رعایت نمی‌کند، از قفل کودک‌های متنوع بازار استفاده کنید. بعد از هر بار باز و بسته کردن یخچال، دستگاه باید برای رسیدن به دمای تعیین شده انرژی بیشتری مصرف کند.
حتی‌الامکان هنگام خرید، یخچال های بدون برفک یا نوفراست را تهیه کنید تا به‌طور خودکار مصرف برق کاهش یابد. اگر یخچال شما قابلیت برفک‌زدایی ندارد سعی کنید در مدت زمان‌های معین و متناوب این کار را انجام دهید تا بازده انرژی دستگاه کم نشود و به طبع آن مصرف برق بالا نرود.
یخچال فریزر را در محیط گرم و با رطوبت بالا قرار ندهید. برای مثال قرار دادن یخچال در کنار اجاق‌گاز و یا در ورود و خروج توصیه نمی‌شود.
روی مواد غذایی مخصوصاً مایعات درون یخچال را بپوشانید، رطوبت وارد شده به دستگاه به معنی افزایش پیدا کردن فعالیت دستگاه و به طبع آن مصرف انرژی بالاتر است.
از سالم و تمیز بودن لاستیک‌های دور یخچال اطمینان حاصل کنید. وجود هر نوع درز و شکاف در آن به معنی هدر رفت انرژی است.
اگر گردش هوا میان طبقات یخچال فریزر وجود نداشته باشد، دستگاه با فشار بیشتری کار می‌کند تا اختلاف را جبران کند بنابراین از اینکه بیش از ۷۵ درصد از حجم یخچال و فریزر را اشغال نمی‌کنید، اطمینان حاصل کنید.
از قرار دادن مواد غذایی گرم درون یخچال خودداری کنید. می‌توانید این مواد را مدتی بیرون بگذارید تا خنک شوند توجه کنید که یخچال برای تنظیم دمای داخل خود بعد از ورود غذای گرم باید انرژی بیشتری مصرف کند.
فاصله حداقل ۲۰ سانتیمتر پشت یخچال با دیوار را جهت گردش هوا رعایت کنید. علاوه بر این از چسباندن دیگر وسایل درون آشپزخانه به یخچال بپرهیزید.
یخچال را تمیز و مرتب نگاه دارید، مقاله راهنمای کامل نظافت یخچال برای خانم‌های خانه‌دار را حتما مطالعه بفرمایید.
اگر برای طولانی مدت به مسافرت می‌روید دمای یخچال را تا ۶ درجه نیز می‌توانید قرار دهید. در این صورت فشار کمتری به کمپرسور وارد می‌شود.





:: برچسب‌ها: برچسب انرژی ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: